ანალიტიკა

ქართული ნატურალური ღვინის ექსპორტი

2025 წლის იანვარში ქართული ნატურალური ღვინის ექსპორტმა საგრძნობლად იკლო, რაც მნიშვნელოვან გამოწვევას წარმოადგენს როგორც ადგილობრივი მეღვინეობის სექტორისთვის, ასევე ქვეყნის

ქართული ნატურალური ღვინის ექსპორტი

2025 წლის იანვარში ქართული ნატურალური ღვინის ექსპორტმა საგრძნობლად იკლო, რაც მნიშვნელოვან გამოწვევას წარმოადგენს როგორც ადგილობრივი მეღვინეობის სექტორისთვის, ასევე ქვეყნის ეკონომიკური სტაბილურობისთვის. სტატისტიკის ეროვნული სამსახურის მონაცემებით, ექსპორტის შემცირება 34.6%- შეადგენს გასული წლის იმავე პერიოდთან შედარებით, რაც განსაკუთრებით შესამჩნევია რუსეთში გაგზავნილი ღვინის მოცულობის კლებაში.

თუ 2024 წლის იანვარში რუსეთში 5 066 ტონა ღვინო გავიდა 13.3 მილიონი დოლარის ღირებულებით, 2025 წლის პირველ თვეში ეს რიცხვი 2 561 ტონამდე დაეცა, ხოლო ღირებულება 6.98 მილიონ დოლარამდე შემცირდა. შედეგად, რუსეთზე დამოკიდებულება ღვინის ექსპორტის მხრივ აშკარად შემცირდათუ ერთი წლის წინ ქართული ღვინის ექსპორტის 78.2% რუსეთს უკავშირდებოდა, ახლა ეს მაჩვენებელი 60.5%- შეადგენს. თუმცა, რუსეთი კვლავ რჩება ქართული ღვინის უდიდეს საექსპორტო ბაზრად, რაც ეკონომიკურ და პოლიტიკურ რისკებს უკავშირდება.

ქართული ღვინის საექსპორტო ფასები კვლავ დაბალია, განსაკუთრებით იმ ბაზრებზე, სადაც ისტორიულად დიდი მოცულობით გადიოდა პროდუქცია. მაგალითისთვის, 2025 წლის იანვარში რუსეთში 1 ლიტრი ქართული ღვინო საშუალოდ 2.72 დოლარად გაიყიდა, რაც ერთერთი ყველაზე დაბალი მაჩვენებელია. ყველაზე იაფი ქართული ღვინო თურქმენეთში გავიდააქ 1 ლიტრის ფასი 2.43 დოლარი იყო. შედარებით დაბალი ფასები დაფიქსირდა ასევე პოლონეთში (2.56 დოლარი), უკრაინაში (2.59 დოლარი) და ისრაელში (2.71 დოლარი).

ქართული ღვინის ექსპორტის შემცირების ერთერთი შესაძლო მიზეზი გლობალური ეკონომიკური ტრენდებია, განსაკუთრებით რუსეთის ეკონომიკური კრიზისი და საერთაშორისო სანქციების გავლენა. რუსეთის ბაზარზე ქართული ღვინის მოთხოვნა შემცირდა, რაც შესაძლოა, სხვა ფაქტორებთან ერთად, ქვეყნის შიდა პრობლემებსაც უკავშირდებოდეს. გარდა ამისა, საქართველომ შესაძლოა განზრახ შეამცირა დამოკიდებულება რუსულ ბაზარზე, რათა დივერსიფიკაციის სტრატეგია განეხორციელებინა. თუმცა, ამ დროისთვის ალტერნატიული ბაზრების მოძიება საკმარისად ეფექტური არ აღმოჩნდა ექსპორტის საერთო მაჩვენებლის შესანარჩუნებლად.

მნიშვნელოვანია ქართული ღვინის საექსპორტო სტრატეგიის გადახედვა და ახალი ბაზრების უფრო აქტიური ათვისება. ევროკავშირის ქვეყნები, აშშ, აზიის სწრაფად განვითარებადი ეკონომიკებიეს არის ის მიმართულებები, სადაც ქართული ღვინის ბრენდინგი, ხარისხზე ორიენტირებული მარკეტინგი და ადგილობრივი ტრადიციების პოპულარიზაცია წარმატების საწინდარი შეიძლება გახდეს. ამასთან, აუცილებელია პრემიუმ სეგმენტზე აქცენტის გაკეთება, რათა ქართული ღვინის საშუალო ფასი საერთაშორისო ბაზრებზე გაიზარდოს.