საქართველოს ავიაციის სექტორი 2024 წელს: სწრაფი აღდგენა გლობალური ტენდენციების პარალელურად
საქსტატის ინფორმაციით, საქართველოს ავიაციის ინდუსტრიამ 2024 წელს შთამბეჭდავი აღდგენა აჩვენა, როდესაც მგზავრთა ნაკადმა წლის პირველი სამი კვარტლის განმავლობაში 5.7
საქსტატის ინფორმაციით, საქართველოს ავიაციის ინდუსტრიამ 2024 წელს შთამბეჭდავი აღდგენა აჩვენა, როდესაც მგზავრთა ნაკადმა წლის პირველი სამი კვარტლის განმავლობაში 5.7 მილიონს მიაღწია.
გლობალური ავიაციის ინდუსტრია, გახლდათ ერთ-ერთი ყველაზე დაზარალებული სექტორი COVID-19 პანდემიის პერიოდში, როდესაც მგზავრთა რაოდენობა თითქმის 60%-ით შემცირდა 2020 წელს, პანდემიამდელ დონესთან შედარებით. საქართველომაც მსგავსი ვარდნა განიცადა, კერძოდ 2020 წელს მგზავრთა ნაკადი 0.8 მილიონამდე შემცირდა, 2019 წლის 5.2 მილიონთან შედარებით. თუმცა, როგორც სხვა ქვეყნებში, საქართველოშიც აღდგენა 2021 წელსვე დაიწყო და მას შემდეგ აღდგენის ტემპი დაჩქარდა. 2024 წელს კი, მგზავრთა ნაკადი არა მხოლოდ პანდემიამდელ მაჩვენებლებს უახლოვდება, არამედ გადააჭარბებს კიდეც მას.
საქართველოს აღდგენის გლობალურ ტენდენციებთან შედარება საინტერესო მიგნებებს გვთავაზობს. დასავლეთ ევროპაში, ისეთ ქვეყნებში, როგორიცაა საფრანგეთი და ესპანეთი, 2023 წლისთვის მგზავრთა რაოდენობამ 2019 წლის დონეების დაახლოებით 90%-ს მიაღწია, რაც ძლიერი შიდა ტურიზმითა და რეგიონული მოგზაურობით იყო განპირობებული.
სამოგზაურო ჰაბები, როგორიცაა დუბაი და დოჰა, 2022 წლის ბოლოს სრულად აღდგნენ, რაც მათი გლობალური სატრანზიტო როლებით იყო განპირობებული. საქართველომ ისარგებლა ამ ჰაბებთან გაზრდილი კავშირებით. თბილისში და ბათუმში ახალი მარშრუტები გაიხსნა, რაც მზარდ მოთხოვნას პასუხობდა სპარსეთის ყურის ქვეყნებიდან. ეს კავშირები კი მნიშვნელოვნად დაეხმარა შემომავალ მგზავრთა რეკორდული რაოდენობის მიღწევას, რომელმაც 2024 წლის პირველი სამი კვარტლის განმავლობაში 2.8 მილიონი შეადგინა.
ამავე დროს, აშშ-ში, მიუხედავად მისი მასშტაბისა, აღდგენის პროცესი უფრო ნელი გახლდათ და პანდემიამდელ დონეებს მხოლოდ 2023 წლის შუა პერიოდში მიაღწია. ეს შეფერხება გამოწვეული იყო შიდა შეზღუდვებისა და გრძელვადიანი საერთაშორისო რეისების ნელი აღდგენით.
საქართველოს ავიაციის აღდგენის საინტერესო ასპექტს წარმოადგენს ჩარტერული რეისების როლი. მიუხედავად იმისა, რომ რეგულარულმა რეისებმა მგზავრთა ნაკადის 96% შეადგინა, ჩარტერული მომსახურებებიც მნიშვნელოვნად გაიზარდა. ეს კი ასახავს საერთაშორისო ტურისტების მზარდ ინტერესს პერსონალიზებული მოგზაურობის გამოცდილების მიმართ, განსაკუთრებით აღმოსავლეთ ევროპისა და ახლო აღმოსავლეთის რეგიონებიდან. ეს განსხვავდება ევროკავშირის ბაზრებისგან, სადაც მოკლე დისტანციებზე მოგზაურობას ძირითადად დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანიები აკონტროლებენ.
მიუხედავად ძლიერი აღდგენისა, საქართველოს ავიაციის სექტორში ჯერ კიდევ არსებობს გამოწვევები – ინფრასტრუქტურული შეზღუდვები, განსაკუთრებით თბილისის და ბათუმის აეროპორტებში.