ანალიტიკა

შეფასების სისტემა ხელოვნური ინტელექტის ეპოქაში: სამართლიანობა, სანდოობა და უნივერსიტეტების ახალი სტანდარტები

ხელოვნური ინტელექტის სწრაფმა გავრცელებამ უნივერსიტეტებში ყველაზე მტკივნეული ზონა – შეფასება, წინა პლანზე წამოწია. წლების განმავლობაში აკადემიური კეთილსინდისიერების ზედამხედველობა პლაგიატზე,

შეფასების სისტემა ხელოვნური ინტელექტის ეპოქაში: სამართლიანობა, სანდოობა და უნივერსიტეტების ახალი სტანდარტები

ხელოვნური ინტელექტის სწრაფმა გავრცელებამ უნივერსიტეტებში ყველაზე მტკივნეული ზონაშეფასება, წინა პლანზე წამოწია. წლების განმავლობაში აკადემიური კეთილსინდისიერების ზედამხედველობა პლაგიატზე, ციტირების წესებზე და სტანდარტულ გამოცდებზე იყო აგებული. ახლა კი აშკარაა: საბაზისო მეთოდები აღარ კმარაგანათლების სისტემას სჭირდება ის მოდელები, რომლებიც გამოავლენს არა მხოლოდ პასუხს, არამედ როგორ მივიდა სტუდენტი ამ პასუხამდე.

საქართველოში ჩატარებულმა საბაზისო კვლევამ ნათელი სურათი დახატა. ბიზნესისა და ტექნოლოგიების უნივერსიტეტის 2025 წლის ზაფხულის კვლევის ფარგლებში ლექტორების უმეტესობამ მიუთითა, რომ ყველაზე აქტიუალური გამოწვევა სწორედ შეფასების სანდოობაა, რადგან AI-ის გამოყენების პირობებში სტუდენტური ნაშრომების ორიგინალურობის განსაზღვრა რთულდება და თვითონ შემოწმების პროცესი შეიძლება დამღლელი და ხშირად არაეფექტიანი იყოს. პარალელურად გამოიკვეთა, რომ სტუდენტების ნაწილი ენდობა მოდელების პასუხებს ზედმეტად, განსაკუთრებით მაშინ, როცა შედეგებს იშვიათად ამოწმებსეს გადაჭარბებული თავდაჯერებულობა მაშინ იჩენს თავს, როცა ფაქტების გადამოწმება ნაკლებად ხდება და ტექნოლოგია აღიქმება როგორცბოლო ინსტანცია“. ამავე კვლევამ აჩვენა, რომ სტუდენტებისთვის ზრდასრულ პრობლემად რჩება პასუხების ხარისხი და შესაბამისობა (განსაკუთრებით ქართულ ენაზე კომუნიკაციის უცნაურობები, ფინანსურმათემატიკურ ამოცანებში სისუსტეები, „გამოგონილიწყაროები და ზედმეტად გრძელი, არამიზნობრივი პასუხები) — რაც კიდევ ერთხელ უსვამს ხაზს, რომ ეფექტიანი სწავლასწავლება მოითხოვს გადამოწმების ჩვევას და ინსტრუმენტების ფასილიტატორად აღქმას და არა საბოლოო არბიტრად

 სწორედ ამ კონტექსტში იძენს მნიშვნელობას მეთოდთა კომბინაცია, სადაც AI- როლშია ტექსტის ორგანიზება, იდეების გაჩაღება და მასალის ვიზუალიზაცია (მაგალითად, NotebookLM-ის გამოყენებით ლექციის მასალების გააზრება და მოკლე აუდიო/ვიდეო მიმოხილვებად ქცევა), ხოლო ძირითადი მიზანი არის სტუდენტის აზროვნების პროცესის გახსნა და არა მხოლოდ საბოლოო პროდუქტის წარმოება

ამ მოტივებზე დგას მთავარი არგუმენტი: შეფასების მოდერნიზაცია უნდა გადავიდეს პროცესის გამჭვირვალობაზე, სადაც სტუდენტი საწყისი ჩანახატებიდან ფინალურ ტექსტამდე გვაჩვენებს გონებრივ გზასროგორ გაჩნდა ჰიპოთეზა, რა წყაროებით იმუშავა, რა რისკები დაინახა AI-ის პასუხებში და როგორ გადაამოწმა ისინი. ამით უნივერსიტეტი იცავს როგორც სამართლიანობას (ვინაიდანდეტექტორები“—ტექნიკური ანალიტიკაარასოდეს იქნება 100%-იანი), ასევე სიღრმისეულ ცოდნას (რადგანიქნებ AI- დაწერააღარ არის საკმარისი ეჭვი მაშინ, როცა პროცესი ჩანს და არგუმენტიგასაგებია). სამართლიანობა აქ არა მხოლოდ სტუდენტის უფლებების დაცვააცრუ დადებითიბრალდებებისგან, არამედ ნდობის აღდგენადეკანატებისა და აკადემიური საბჭოების მიერ მკაფიო გასაჩივრების მექანიზმების გაძლიერება, პრეცედენტების აღწერა და კომუნიკაციარა ითვლება დარღვევადდარაშეჯერებულ დახმარებად“.

ეკონომიკური პერსპექტივიდან, ეს ცვლილება დიპლომის სანდოობის საკვანძო ტესტია. თუ შრომის ბაზარი იძულებული გახდება, რომ უნივერსიტეტის მიერ დადასტურებულ უნარებს აღარ ენდოს, მასობრივად გავრცელდება ალტერნატიული სერტიფიკატები და დამოუკიდებელი ტესტები. ეს კი უნივერსიტეტებს აიძულებს ბრენდის რეპუტაციით უპასუხონ კითხვაზე: „რას ნიშნავს თქვენს ფაკულტეტზე მიღებული მაღალი ნიშანი AI-ის ეპოქაში?“ პასუხი ვერ იქნება მხოლოდაკრძალვებითანდეტექტორებით“; სწორი პასუხი იქნება შეფასების დიზაინი, რომელიც ავლენს სტუდენტის ჭეშმარიტ კომპეტენციასკრიტიკულ აზროვნებას, წყაროების სამსახურს, არგუმენტის აგებას და ტექნოლოგიასთან პასუხისმგებლიან თანამშრომლობას.

პედაგოგიკურად, შედეგი იგივეა: ავტენტური დავალებებიპროექტები, პორტფოლიოები, რეფლექსიური ესეები რეალურ მონაცემებზე; ზეპირი პრეზენტაცია (oral defense)როცა სტუდენტი საკუთარი ტექსტის მიღმა მდგომ აზროვნებას აცოცხლებს შეკითხვების ქვეშ; ვერსიაისტორიასადაც ნაჩვენებია შუალედური ბრუნვები, წაშლილშეცვლილი აბზაცები, „რატომ დავიჯერედაროგორ გადავამოწმე“; სრული გამხელასადაც სტუდენტი ხელწერილივით წარადგენს: „AI- ეს ნაწილი გამოვიყენე, მაგრამ აქ ვიპოვე შეცდომა, აქ შევცვალე არგუმენტი, აქ დავამატე წყაროები“. ამ მიდგომებში მთავარი საგამოცდო მოთხოვნა ხდება არა პირობითიარ გამოიყენოანგამოიყენე მხოლოდ X ინსტრუმენტი“, არამედ მაჩვენე გზამკვლევიხილული გზა, რომელიც მომზადების პროცესს დამაჯერებლად აჩვენებს.

ცხადია, ეს ყველაფერი მოითხოვს დამხმარე ინფრასტრუქტურას. თუ დაწესებულება სტუდენტებს კითხულობსგანსაზღვრულ, პასუხისმგებლიან გამოყენებას“, უნდა გარანტირდეს ფასიანი ინტერფეისების ბარიერის შემცირებაერთიანი სასწავლო ლიცენზიები, პროფესორსა და სტუდენტს შორის დაცული კომუნიკაცია (სადაც არ ხდება პირადი მონაცემების ტრენინგში ჩასმა), და საბაზისო AI-წიგნიერებამოკლე მოდულებირა არის ჰალუცინაცია“, „როგორ ვამოწმებ წყაროს“, „როგორ ვაბალანსებ მოდელის რჩევას დისციპლინის სტანდარტთან“. ტექნოლოგიური არჩევანი შეიძლება განსხვავდებოდეს (გრაუნდინგზე ორიენტირებული ინსტრუმენტები სასწავლო მასალისთვის; უნივერსიტეტის მიერ დაცული ჩატასისტენტი ყოველდღიური კითხვებისთვის), მაგრამ სტრატეგიული არქიტექტურა ყველგან ერთია: მასწავლებლის ხელში დარჩეს პედაგოგიკა, ხოლო AI—სიცოცხლისუნარიანი ფასიდროის შემზოგი, არა მთავარი არბიტრი.

როდესაც პროცესი ხდება მონახაზიანოტაციებით დადასტურებული და ნიშანიარგუმენტირებული შეფასების შედეგი, უნივერსიტეტი თანაბრად იცავს სამართლიანობასა და საიმედოობას. ეს არის ის ახალი სტანდარტი, რომელიც AI-ის ეპოქაში გამოცდას ტექსტისდამოწმებისგანგადააქვს აზროვნების დემონსტრაციაში. იმავე გზით ისწავლიან სტუდენტებიც მომავლის პროფესიულ ეთიკას: ტექნოლოგია დაგეხმარება, მაგრამ პასუხისმგებლობაშენი რჩება.

BTU-ს სრული კვლევა იხილეთ ბმულზე.