ანალიტიკა

საქართველოს ტურიზმი და საერთაშორისო პარალელები

საქართველოდან გამყვანი ტურისტული ვიზიტები ბოლო წლებში მნიშვნელოვან სოციალურ და ეკონომიკურ მნიშვნელობას იძენს. საქსტატის მონაცემების მიხედვით, 2024 წლის პირველ სამ

საქართველოს ტურიზმი და საერთაშორისო პარალელები

საქართველოდან გამყვანი ტურისტული ვიზიტები ბოლო წლებში მნიშვნელოვან სოციალურ და ეკონომიკურ მნიშვნელობას იძენს. საქსტატის მონაცემების მიხედვით, 2024 წლის პირველ სამ კვარტალში საქართველოდან საზღვარგარეთ 1,686,814 ვიზიტი განხორციელდა. ამ ვიზიტების უმთავრესი მიზანი მეგობრებისა და ნათესავების მონახულება გახდა, რაც ნათლად მიანიშნებს საქართველოს მოსახლეობის სოციალური კავშირების და ოჯახური ურთიერთობების დომინანტურ როლზე საზოგადოებრივ ცხოვრებაში.

მეგობრებისა და ნათესავების მონახულება მიმდინარე წელს 565,160 ვიზიტის მიზეზი გახდა, რაც საერთო ვიზიტების 33.5%-ს შეადგენს. ეს მონაცემები ხაზს უსვამს სოციალური კავშირების შენარჩუნების მნიშვნელობას, რაც ხასიათდება როგორც მყარი კულტურული ნორმა საქართველოს საზოგადოებაში.

მეორე ადგილზეა შოპინგი, 552,126 ვიზიტით, რაც საერთო ვიზიტების 32.7%-ს შეადგენს. აღნიშნული ტენდენცია გვიჩვენებს, რომ საქართველოს მოსახლეობის ნაწილი აქტიურად სარგებლობს საზღვარგარეთ შოპინგის შესაძლებლობებით, რაც შეიძლება განვიხილოთ როგორც საერთაშორისო სავაჭრო დივერსიფიკაციის და ხელმისაწვდომი პროდუქციის მრავალფეროვნების მიმართ მზარდი ინტერესი.

მესამე ადგილზეა დასვენება, გართობა და რეკრეაცია, 311,717 ვიზიტით (18.5%). ეს მონაცემები მიანიშნებს, რომ ქვეყნის მოსახლეობაში იზრდება მოთხოვნა დასვენებასა და გართობაზე, რაც აჩვენებს ცხოვრების ხარისხის გაუმჯობესებისა და რეკრეაციული აქტივობებისადმი მზარდ მისწრაფებას.

საინტერესოა, როგორია საერთაშორისო ტენდენციები ამ მიმართულებით. ევროკავშირის ქვეყნებში, მაგალითად, გერმანიასა და საფრანგეთში, გამყვანი ტურიზმის მთავარი მიზნები დაკავშირებულია შოპინგთან და კულტურულ ტურიზმთან, რაც ასახავს ამ ქვეყნების ეკონომიკურ სტრუქტურასა და კულტურულ მემკვიდრეობას. ესპანეთსა და იტალიაში მთავარი აქცენტი დასვენებასა და გართობაზე კეთდება, რაც უკავშირდება ამ ქვეყნების ფართოდ გავრცელებულ კულტურულ და რეკრეაციულ რესურსებს. ამერიკის შეერთებულ შტატებში, გამყვანი ვიზიტები ხშირად დაკავშირებულია პროფესიულ და ეკონომიკურ საქმიანობასთან, რაც განპირობებულია ქვეყნის ფართო ბიზნეს შესაძლებლობებითა და კომერციული გარემოს დინამიურობით. ამ მაგალითებიდან აშკარაა, რომ გამყვანი ტურიზმის ტენდენციები მნიშვნელოვნად განისაზღვრება თითოეული ქვეყნის უნიკალური კულტურული, ეკონომიკური და სოციალური მახასიათებლებით.

პროფესიული და ეკონომიკური საქმიანობით გამოწვეული ვიზიტები საქართველოში საერთო ვიზიტების 10.4%-ს შეადგენს, რაც მიანიშნებს ქვეყნის მოსახლეობის მზარდი ჩართულობისკენ ეკონომიკურ საქმიანობაში და შესაბამისი საერთაშორისო კავშირების დამყარების მზარდ სურვილზე. განათლების მიღების მიზნით განხორციელებული ვიზიტები 21,173 იყო (1.3%), რაც მიუთითებს ქართველი ახალგაზრდების მზარდ ინტერესზე საზღვარგარეთ განათლების მიღებისადმი, რაც, თავის მხრივ, განიხილება როგორც ქვეყნის განათლებისა და უნარების განვითარების პერსპექტივის გაუმჯობესება.

საერთაშორისო გამოცდილება გვაჩვენებს, რომ ქვეყნებს შორის ტურიზმის ტენდენციების განსხვავებულობა დიდწილად განისაზღვრება ეკონომიკური, სოციალური და კულტურული ფაქტორებით. თურქეთსა და აზერბაიჯანში ქართველი ვიზიტორები ხშირად სტუმრობენ სხვადასხვა სავაჭრო ადგილებს და სპეციალურად მიემგზავრებიან საყიდლებზე, რაც აღნიშნული ქვეყნების ბაზრების ხელმისაწვდომობას და შედარებით დაბალ ფასებს უკავშირდება. ხოლო ევროპის ქვეყნებში კულტურული და გასართობი ტურიზმი უფრო პრიორიტეტულია, რაც განპირობებულია მათი მდიდარი ისტორიული მემკვიდრეობითა და მრავალფეროვანი კულტურული აქტივობებით. ევროპის ქვეყნები იზიდავენ ტურისტებს თავიანთი მდიდარი კულტურული გარემოთი და ისტორიული ღირსშესანიშნაობებით, რაც მნიშვნელოვანი ფაქტორია ტურიზმის ინდუსტრიის განვითარებისათვის.

ამ ყველაფრის გათვალისწინებით, გამყვანი ტურიზმი საქართველოსთვის არა მხოლოდ ეკონომიკური, არამედ სოციალური მნიშვნელობის მქონეა. იგი მიანიშნებს ქართველების ცხოვრების სტილს, მათ სოციალურ კავშირებსა და სხვადასხვა კულტურულ და ეკონომიკურ შესაძლებლობებზე მზარდ ინტერესს. ტურიზმის განვითარება საქართველოსთვის კრიტიკულად მნიშვნელოვანია როგორც ეკონომიკური, ასევე კულტურული თვალსაზრისით. სწორად ორგანიზებული ტურიზმი ხელს უწყობს ქვეყნის ეკონომიკურ ზრდას, კულტურული გაცვლისა და საერთაშორისო კავშირების განმტკიცებას, რაც საბოლოოდ აუმჯობესებს ქვეყნის საერთაშორისო იმიჯს და პოზიციას გლობალურ არენაზე.