ანალიტიკა

რეკლამის ხარჯები და ქართული TikTok ეკონომიკა: როგორ ყალიბდება ახალი მედია ბაზარი?

2024 წლის მეორე ნახევარში საქართველოში ბიზნესი კიდევ უფრო აქტიურად გადაერთო სოციალურ მედია რეკლამაზე, განსაკუთრებით TikTok-ზე, სადაც ახალგაზრდების ყურადღება არის

რეკლამის ხარჯები და ქართული TikTok ეკონომიკა: როგორ ყალიბდება ახალი მედია ბაზარი?

2024 წლის მეორე ნახევარში საქართველოში ბიზნესი კიდევ უფრო აქტიურად გადაერთო სოციალურ მედია რეკლამაზე, განსაკუთრებით TikTok-ზე, სადაც ახალგაზრდების ყურადღება არის გადართული. მაშინ როცა ტრადიციულ მედიაში რეკლამის განთავსება სტაბილურია და მაჩვენებლებისტანდარტიზებული, TikTok-ზე ყველაფერი უფრო სწრაფად იცვლება: ერთ ვიდეოზე შეიძლება იყოს 200 ათასი ნახვა ერთ დღეში, ხოლო მეორე საერთოდდაიკარგოს ალგორითმში“.

TikTok-ის რეკლამა უკვე ოფიციალურად ხელმისაწვდომია საქართველოშიც Ads Manager-ის მეშვეობით, თუმცა მცირე და საშუალო ბიზნესი ჯერ კიდევ ინფლუენსერულ მიდგომას ანიჭებს უპირატესობასუშუალოდ უკავშირდება ტიკტოკერებს და აფინანსებს კონკრეტულ პოსტებს. ეს პრაქტიკა შექმნის ერთგვარ მიკროეკონომიკას ინფლუენსერებისთვის: 10–30 ათასამდე გამომწერის მქონე ტიკტოკერები იღებენ 100–400 ლარამდე შემოსავალს ერთ ვიდეოზე, თუმცა შემოსავალი ხშირ შემთხვევაში არასტაბილურია.

რეგიონული შედარება ცხადად აჩვენებს, რომ საქართველოს TikTok CPM — ანუ 1000 ნახვაზე რეკლამის ხარჯი — 2–3 დოლარის ფარგლებში მერყეობს, რაც სომხეთსა და აზერბაიჯანთან შედარებით ცოტათი მაღალია. აზერბაიჯანში ეს მაჩვენებელი დაახლოებით 1.8 დოლარია, სომხეთში კი 1.5 დოლარამდე ეცემასავარაუდოდ, დაბალი კონკურენციის და ნაკლები სარეკლამო აქტივობის გამო. ამავდროულად, საქართველოში ვიდეოების ტენდენციურობა და ლოკალური თემატიკის პოპულარობა ზრდის ორგანულ გამოხმაურებებს, რაც რეკლამებს უფრო ღირებულს ხდის მცირე აუდიტორიებისთვის.

კომპანიებისთვის კვლავ პრობლემად რჩება ეფექტიანობის გაზომვა. განსხვავებით Facebook-ისგან, TikTok-ის პლატფორმა ჯერ კიდევ ნაკლებად აძლევს ბიზნესებს სიღრმისეულ ანალიტიკასვინ უყურებს, რამდენი ადევნებს თვალს რეკლამას და რა კონვერსია მოჰყვება მას.

რაც შეეხება აუდიტორიას, საქართველოს ბაზარზე კონკრეტული კვლევები ჯერ კიდევ მწირია, თუმცა CRRC-სა და კავკასიის მედია კვლევის ზოგიერთი ანალიზით, 18–30 წლამდე სეგმენტი თბილისში TikTok- ყოველდღიურად იყენებს, ზოგიერთ შემთხვევაში 2 საათზე მეტ ხანსაც. მათგან დიდი ნაწილი ტელევიზორს საერთოდ აღარ უყურებს. მაგალითად, 2023 წლის მონაცემებით, 18–24 წლამდე ახალგაზრდების 70%-ზე მეტი ამბობდა, რომ ტელევიზიასძალიან იშვიათადანსაერთოდ არიყენებს საინფორმაციო მიზნებისთვისძირითადად გადაადგილებულნი არიან YouTube-ზე, Instagram-ზე და TikTok-ზე.

ასეთ ციფრებთან ერთად ბიზნესი გადაადგილდება იქ, სადაც ახალგაზრდაამაგრამ სიზუსტე აღარ არის მთავარი ღირებულება, ემოცია ხდება მთავარ პარამეტრად. და იქ, სადაც TikTok პოსტი 24 საათში შეუძლია გახდესტრენდშიდა მიაღწიოს ათასობით ახალგაზრდა მომხმარებელს, ტრადიციული მედიაც იძულებულია გადაწყობას და დაკვირვებას დაიწყოს.

TikTok მარკეტინგში ჯერჯერობით საქართველოში სპეციალიზებული სააგენტოები არ მოქმედებენ, თუმცა ინდივიდუალური კონსულტანტები და ბრენდების ციფრული მენეჯერები ცდილობენ ფორმების პოვნას. ერთერთი ასეთი ფორმაა ტენდენციების ანალიზი: რომელ მუსიკაზე, რომელ სტილზე რეაგირებს აუდიტორია, როგორ წერენ კომენტარებს და რას აზიარებენ.

მთლიანობაში, რეგიონში TikTok ეკონომიკა ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესშიამაგრამ საქართველო მასში უფრო სწრაფად შედის, ვიდრე მეზობელი ქვეყნები. უფრო გაბედული ბრენდები აქ უკვე ხედავენ ახალ მედია რეალობას, რომელიც სტანდარტულ ხედვებს სცდება და არაპროგნოზირებად, მაგრამ გაცილებით ცოცხალ სივრცეს ქმნის.