რამდენი ავტომობილი გვყავს საქართველოში
ბოლო მონაცემებით, საქართველოში რეგისტრირებული ავტომობილების რაოდენობამ 1 839 534 ერთეული შეადგინა, რაც მიუთითებს ქვეყნის საავტომობილო ბაზრის მზარდ განვითარებასა და
ბოლო მონაცემებით, საქართველოში რეგისტრირებული ავტომობილების რაოდენობამ 1 839 534 ერთეული შეადგინა, რაც მიუთითებს ქვეყნის საავტომობილო ბაზრის მზარდ განვითარებასა და ეკონომიკური აქტივობის ზრდაზე. მომსახურების ეროვნული სააგენტოს სტატისტიკის მიხედვით, ავტომობილების რაოდენობა ბოლო წლებში მნიშვნელოვნად გაიზარდა, რაც აისახება როგორც ქვეყნის ურბანიზაციაზე, ასევე მოსახლეობის ცხოვრების სტილზე. ეს ტენდენცია განსაკუთრებულად მნიშვნელოვანია საქართველოსთვის, რადგან იგი მიანიშნებს ქვეყანაზე ავტომობილიზაციის მზარდ გავლენას, რაც გამოწვევებსაც მოიცავს ინფრასტრუქტურის, გარემოს დაცვასთან და საცობების თვალსაზრისით.
2024 წლის მონაცემებით, საქართველოში 1 648 833 პირზეა გაცემული მართვის მოწმობა, რაც ავტომობილების რაოდენობის მაჩვენებელს შეესაბამება. მართვის მოწმობების ასეთი მაღალი რიცხვი მიუთითებს ქვეყნის მოსახლეობის მნიშვნელოვან ნაწილზე, რომელიც ავტომობილებს აქტიურად იყენებს. ამასთან, ავტომობილების რაოდენობის ზრდა უკავშირდება როგორც ქალაქებისა და დასახლებების განვითარებას, ასევე ეკონომიკური პირობების გაუმჯობესებას, რაც მოსახლეობას ავტომობილების შეძენის საშუალებას აძლევს.
ავტომობილების ფერებთან დაკავშირებით, 2024 წლის მეორე კვარტლის მონაცემებით, საქართველოში ყველაზე გავრცელებული ფერები რუხი (18 038 ერთეული), თეთრი (17 199) და შავი (14 161) არის. ეს მონაცემები შესაძლოა ასახავდეს მოსახლეობის გემოვნების პრეფერენციებსა და პრაქტიკულობას, რადგან რუხი და თეთრი ფერები ხშირად უფრო პრაქტიკულად ითვლება.
რაც შეეხება ავტომობილების მარკებს, საქართველოში 2024 წლის მონაცემებით, ტოპ-10 ბრენდის რეიტინგში ყველაზე დიდი პოპულარობით სარგებლობს შემდეგი ბრენდები: Toyota, Ford, Mercedes-Benz, Hyundai, BMW, Volkswagen, Subaru, Opel, Honda და Lexus. ამ რეიტინგიდან ჩანს, რომ საქართველო ძირითადად იაპონური და ევროპული ბრენდების ავტომობილებს ანიჭებს უპირატესობას, რაც შესაძლოა დაკავშირებული იყოს როგორც ამ ბრენდების საიმედოობასთან, ასევე მათ ხელმისაწვდომობასთან.
Toyota განსაკუთრებით გამორჩეულია როგორც საქართველოში, ასევე სხვა განვითარებად ქვეყნებში, სადაც მოსახლეობა სანდო, ეკონომიკური და გამძლე ავტომობილებს ეძებს. მაგალითად, Toyota-ს პოპულარობა მაღალია ინდოეთშიც, სადაც მოსახლეობა მას ხშირად ირჩევს მისი საიმედოობისა და გრძელვადიანი მომსახურების გამო. ანალოგიურად, Ford და Hyundai პოპულარულია როგორც ევროპაში, ასევე აზიაში, რაც მიუთითებს ამ ბრენდების გლობალურ წარმატებას.
მსოფლიო მასშტაბით, საქართველოში ავტომობილების რაოდენობა 1.8 მილიონს აჭარბებს, რაც ქვეყნის 3.7 მილიონ მოსახლეობასთან შედარებით საკმაოდ დიდი მაჩვენებელია. ეს ნიშნავს, რომ ყოველ ორ მოსახლეზე თითქმის ერთი ავტომობილი მოდის, რაც ერთ-ერთ უმაღლეს მაჩვენებლად შეიძლება ჩაითვალოს განვითარებადი ქვეყნებისთვის. შედარებისთვის, გერმანიაში, სადაც ავტომობილების წარმოება და გამოყენება მაღალია, ყოველ 1 000 მოსახლეზე დაახლოებით 600 ავტომობილი მოდის. აშშ-ში ეს მაჩვენებელი კიდევ უფრო მაღალია და ყოველ 1 000 მოსახლეზე 900 ავტომობილამდე აღწევს.
მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოს ავტომობილიზაციის დონე ნაკლებად განვითარებულია შედარებით ისეთ ქვეყნებთან, როგორიცაა აშშ ან გერმანია, იგი მაინც საკმაოდ მაღალია სხვა განვითარებადი ქვეყნების ფონზე. მაგალითად, ინდოეთში ყოველ 1 000 მოსახლეზე დაახლოებით 25 ავტომობილი მოდის, ხოლო ბრაზილიაში – 200 ავტომობილი. ეს განსხვავება ხაზს უსვამს საქართველოს საავტომობილო ბაზრის განვითარებას, რაც ქვეყნის მოსახლეობის ცხოვრების ხარისხის ზრდასთან და მობილობის საჭიროებასთან არის დაკავშირებული.
საქართველოში ავტომობილების რაოდენობის ზრდა საკმაოდ დიდ გამოწვევებს აყენებს ინფრასტრუქტურას. ქალაქებში უფრო ხშირად შეინიშნება საცობები, ხოლო პარკირების პრობლემა ყოველდღიურ ყოფად იქცა. ასევე, ჰაერის დაბინძურების პრობლემა უფრო აქტუალური გახდა, რაც ავტომობილების მაღალი რაოდენობის ერთ-ერთი ნეგატიური შედეგია. მსგავსად იმისა, როგორც განვითარებულ ქვეყნებში, საქართველოშიც საჭიროა მეტი ყურადღება მიექცეს საზოგადოებრივი ტრანსპორტის განვითარებას და ეკოლოგიურად სუფთა ტრანსპორტის პოპულარიზაციას, როგორიცაა ელექტრომობილები და ველოსიპედები.
გლობალური გამოცდილება აჩვენებს, რომ ქალაქების განვითარებისთვის მნიშვნელოვანია ისეთი ტრანსპორტის სისტემების შექმნა, რომლებიც უზრუნველყოფენ მობილობას და ამავდროულად იცავენ გარემოს. მაგალითად, ნიდერლანდები დიდი ხანია წარმატებით იყენებს ველოსიპედებს როგორც მთავარი სატრანსპორტო საშუალება, რაც ხელს უწყობს ჰაერის დაბინძურების შემცირებას. ასევე, გერმანიაში და ნორვეგიაში სწრაფად იზრდება ელექტრომობილების რაოდენობა, რასაც სახელმწიფო სუბსიდირებით და ინფრასტრუქტურის განვითარებით უწყობენ ხელს.
სამომავლოდ, საქართველოსთვის მნიშვნელოვანია, რომ ავტომობილების მზარდ რაოდენობასთან ერთად განვითარდეს ინფრასტრუქტურა, გაძლიერდეს საზოგადოებრივი ტრანსპორტი და ხელი შეეწყოს ეკოლოგიურად სუფთა ტრანსპორტის გამოყენებას. ეს ნაბიჯები ხელს შეუწყობს საცობების შემცირებას, გარემოს დაცვას და საქართველოს ქალაქებში ცხოვრების ხარისხის გაუმჯობესებას.